söndag 16 oktober 2011

Förväntan...

Är vad jag känner just nu. 


Min pappa har varit intresserad av fotografering sen han var tonåring och hamstrat kamera grejer och tillbehör i alla dess former. Han fotar dock inte lika mycket nu men vi brukar åka iväg och fotografera tillsammans. Far och dotter tid :) Var och hälsade på honom igår och vi pratar rätt mycket om fotografering när vi träffas, det roliga är väl att det är jag som lär honom nu ;). 


I vilket fall som helst så började jag prata om att jag vill både ha nya objektiv och kamerahus, men det kostar ju en del. Kom in på att man kan köpa adapter för att att få gamla och andra modeller att kunna passa på sin kamera jag har en 450D. Då tog pappa fram sin gamla pentax kamera som han köpte när han var 18 år den kostade 800:- då och blir då ungefär för 50 år sen. Han har tre objektiv till den ett på 55mm, 135mm och en som är på 300mm och även en converter på 2x. 


Självklart började jag leta på nätet om det går att få dom att passa på min kamera och vad jag fick fram och förstod allt rätt går det. Dock att man för ställa in allt manuellt men en ny utmaning säger jag inte nej till :) Så idag var jag där igen och vi beställde hem den, så nu är jag som ett barn på julafton och bara väntar på att den ska dimpa ner i brevlådan :) Sen får vi se om det fungerar eller inte och om jag har tålamodet att få det att bli bra ;) 


Jag återkommer med resultat när den hamnat i brevlådan :)





Önskar er en fortsatt trevlig kväll!

7 kommentarer:

Mi sa...

Oh, spännande! Håller tummarna att allt går vägen då. :)

Anonym sa...

Hej Linda, tack för titten på min blogg, kul med nya bloggvänner.
Själv har du en fin blogg med mycket vackra och intressanta foton, jag återkommer.

Mvh/Hannu

Mimmi sa...

Men så himla kul :)Det skall bli väldig intressant att få se och höra :)
Som vanligt .. otroliga vackra bilder från dig här :)
krm/Mimmi

Unknown sa...

Oj så många fina bilder du har i din blogg! Mycket trevligt upplägg med stor och spännande variation.
Spännande det här med att kunna utnyttja tidigare använda Pentax-objektiv.
Du verkar vara en hejare på det här med makro.
Tittar in snart igen.
Hälsningar/SA

Tristan sa...

Alltid gøy å få nytt utstyr og prøve det. Flott bildeserie med fine farger.

AnnaKK sa...

Hej Linda!

Tack för kommentaren du lämnade i min blogg igår. :-)

Vad roligt att dela fotointresset med din pappa på det här viset, och häftigt att kunna använda hans gamla utrustning till din 450D! Vore jättekul att få se foton sen som du har tagit med pentax-objektiven. :-)

Anonym sa...

Låter spännande...ska bli kul å se bilder sen!
Hoppas det kommer å funka!

Steffe