lördag 29 oktober 2011

Vad tycker du?!

Jag har två funderingar och ni kanske skulle vilja hjälpa mig med dom. Eller komma med vad ni tycker och tror. 

Den första: Att fota människor i deras vardagliga miljö. Tex när dom går på stan, handlar, på väg till bussen, eller man ser någon göra något ovanligt. Är det ok att bara fota den personen då? Utan att fråga personen innan. Jag har många gånger haft med mig kameran tex om man är i Stockholm och går runt där. Man kan se en hel del som man vill ta upp kameran och fotografera, men för mig finns det som ett stopp. Att ta kameran fokusera och trycka av på en person. Känns som jag går över en gräns, personen i fråga kanske inte alls vill bli fotograferad. Är det rätt eller fel?

Det andra: Fågelmatning, får man mata fåglar vart som helst om det inte är i en tätbebyggelse? Vi har ett elljusspår där jag bor. Får man mata fåglarna där? Det borde väl inte vara några problem.

Tacksam för svar eller eran åsikt av det hela :)


3 kommentarer:

Fjällripan sa...

Ja det är en bra fråga...jag vet inte heller om man "får" fota vem som helst, men det verkar ju vara vanligt att fota folk på gatan. Kanske man ska fråga först...Jag skulle nog inte vilja hamna på bild utan att veta det.

Det där med att mata fåglar, ekorrar på annan plats har jag också funderat över, läste om en som gjort iordning ett ställe i skogen, skulle vara kul, men får man det...? Vet ej...:)

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Jag brukar inte fota människor på stan men har läst lite och tumregeln är väl att om människor vistas i offentliga miljöer så är det fritt fram men man bör ju på bloggen ha lite text där det står att om ngn vederbörande har något emot att vara med på bloggen i bild så "tar jag bort bilden"...så har jag sett att en del brukar göra.
Sen beror det väl lite på hur man är som person själv om man vågar gå fram och prata med den som ska avbildas...alltså jag vet förbaske mig inte...det är väl förmodligen lättare om man jobbar på en tidning och man kan visa sitt visitkort t.ex och berättar att det ska handla om det lr det.
Vad gäller matning så har jag ett ställe och jag har frågat bonden där men har slutat mata där för att det kom bara talgoxar och gulsparvar så det var inte så kul i längden.
Men jag har fortfarande en småfågelholk där blåmesen hade bo i somras och en uggleholk kvar men ingen uggla ännu.
Nu har jag ju matningen här hemma istället vilket jag aldrig trodde skulle bli succe...jag menar jag har ju haft sidensvansar, stenknäck, hackspett och en hel del andra fåglar så det är bästa stället just nu här hemma.

Steffe

AnnaKK sa...

Gatufotografi är rätt speciellt att hålla på med - och man rör ju sej lite i ett gränsland då mellan vad som är okej och inte... Att ta fotona är inte kriminellt, däremot får man inte publicera sånt som kan uppfattas som kränkande - och vad DET innebär kan ju vara väldigt luddigt. Jag tycker det är rätt roligt med gatufoto, men lutar mer och mer åt att bildbehandla så det inte kommer att gå att känna igen personerna som har fastnat på mina såna foton.

Frågan om att mata fåglar var faktiskt svårare att besvara. Jag vet inte!? :-) Men inte kan väl nån ha ont av det på det stället iallafall...? Annars får du kolla med nån privat markägare - säger den ja, så är det ju fritt fram.