fredag 21 oktober 2011

Varit ute

och testat lite idag också. Var vid mitt fågelbord och försökte där med mitt 300mm analoga objektiv + convertern på stativ. Gick inge bra alls. Bara oskarpa bilder och väldigt kornigt resultat. Provade bara 300mm gick bättre men fortfarande väldigt svårt att hitta fokus och det korniga finns där också. Sen blev det för dåligt ljus så jag gav upp. 


Senare åkte jag och en vän till våtmarken. Dit hade jag med mig objektivet på 135mm och convertern. Utan convertern får jag till skapliga bilder fortfarande glömmer jag vrida på bländar ratten så vissa bilder blir tok ljusa. Men när man får till det blir det bättre bilder än med mitt zoom objektiv på 55-250mm. Provade med convertern också men fick inte till ett ända bra kort med det. Även fast motiven var på samma avstånd som utan så blev det klarare och bättre skärpa än med convertern. Mer positivt med det på 135mm är att det är så ljuskänsligt så man kan höja slutartiden bra mycket innan det blir fel ljus. Måste bara komma ihåg bländar ratten ;)

Kort från dagen!






Från våtmarken. Svanen blev dock lite väl ljus!







5 kommentarer:

Fjällripan sa...

Jättefina bilder från dagen! Så fint fångat när fåglarna breder ut vingarna!

Jag har inte ens fattat hur bländare och slutare funkar...mycket att lära här :)

Trevlig helg :)

Lisa Gordon sa...

What a sweet little bird!
Your photographs are wonderful.
I especially love the cattail.
Have a great weekend!

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Fina höstbilder med härligt ljus. Gillar din fösta bild på pippin.
Spännande och testa sig fram med olika objektiv, inställningar och motiv.
Här blir det nog mera fotande under lediga helgen.
Trevlig fotohelg/Lena B

Tristan sa...

Det er flott at du prøver deg fram, det er eneste måten en kan bli virkelig god på og ta superflotte bilder. Fin fredag.

AnnaKK sa...

Spännande att följa dina experiment med de nya objektiven. Väldigt fint ljus i dessa foton - och fina motiv! :-)

När man är van vid att ha bildstabilisering i objektivet så innebär ju det också en stor skillnad gentemot objektiv som inte har den finessen. Jag köpte ett 24-75 mm´s Tamron i somras som inte har bildstabilisering, och det tog sin lilla tid innan jag fattade hur mycket snabbare slutartid jag faktiskt måste ha (mot vad jag var van vid från mina IS-objektiv) för att bilderna inte skulle bli oskarpa. Finns ju nån tumregel att man ska ha minst samma slutartid som brännvidd + att man även ska ta hänsyn till den brännviddsförlängning som crop-kamerorna ger... Så brännvidden multiplicerat med 1,6 för din 450D, isåfall. Men sen får man ju tänka på att teleobjektiv är längre och tyngre och därmed även svårare att hålla stilla än vad tex ett 50 mm´s objektiv är - så man bör nog korta ner slutartiden ett eller två steg till utifrån resultatet man får fram. (Öh... Det där lät kanske som rena grekiskan...? <:-) Eller har du hört den här regeln innan, och sättet att räkna fram längsta möjliga/lämpliga slutartid?).

Trevlig helg på dej! :-)