måndag 19 mars 2012

Ungsvanen - Cygnet

Jag är så dåligt på sånt här att försöka berätta något i text. 
Jag har ju allt klart i huvet men att sätta ord för det är betydligt svårare. 

Alla fall har ju varit vid våran våtmark här hemma både i lördags och söndags. I lördags träffa jag på honom första gången. Han kom simandes och jag som vanligt när man ser något sött som inte verkar för skygg börja jag prata med den. Den höll sig vid vass kanten och fräste lite åt mig. Jag fortsatte gå bortåt, vid ett ställe va det en ungsvan till så stannade där och började fota den. Va mer tillgänglig att fota en den andre som ändå strax också var där. Fotade dom en stund sen gick jag därifrån. Såg den inte mer den dagen


Men igår så tog det inte lång stund innan jag såg honom och han kom farandes mot mig och jag börja prata med den igen. Satte mig vid kanten och hukade mig ner då börja den fräsa åt mig igen. Igår hade jag även med mig lite bröd som jag tog fram och då blev det fart på honom. For upp ur vattnet och självklart väste han en hel del men när jag börja kasta brödet till honom så blev han tyst. Han kom närmare och närmare tillslut stod han precis bredvid och tog brödet ur min hand. När jag sluta mata honom började han väsa åt mig igen men inget annat. Dock märkte jag en sak så länge jag satt ner va han tuffare än när jag reste på mig och blev längre än honom. Dock inte mycket när han sträckte på sin hals ;)


Det kom en person som började prata med mig och vi stod där och prata i säkert 10-15 min och svanen stod kvar mellan oss hela tiden. Så fort man rörde på händerna började han väsa och trodde man hade något i dom. I mellan åt stod den bara där och typ halv sov. När jag sen började gå igen stod den kvar en stund mitt på gången för att sen gå ner till vattnet igen. 


En bit bort satte jag mig vid en bänk och vem kom upp ur vattnet och kom fram till mig igen ;) Min nya kompis såklart! Mata den med det sista jag hade sen blev den mätt och törstig och gick ner till vattnet igen. Jag gick bortåt igen men efter kanske 15-20 min va han där vid mig igen. Så fort jag satte mig ner på huk kom man upp igen och ställde sig vid min sida. Tvättade sig och donade sen ner i vattnet igen och jag gick ytterligare en bit bort. 






Va på väg att gå mot bilen då jag såg han komma igen och var ju bara tvungen att gå fram till han en sista gång och återigen satte jag mig på huk och han kom upp och väste lite och sen stod han där vid min sida.





Mycket trevlig upplevelse och får hoppas han är kvar tills jag kommer dit nästa gång. 
Brist på kort på honom har jag ju inte alla fall ;)

Ses förhoppningsvis igen!


12 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Men vilken trevlig händelse och du är visst en god berättare!
Hoppas vi får se mera av din nya bekantskap ;)
Var han hungrig månne, skadad, övergiven ..., ja, man undrar över beteendet på en vanligtvis skygg fågel?
Kram /bea

Fjällripan sa...

Vilket möte :) Helt fantastiska bilder fick du!! Jag tycker de är så vackra med sin gråaktiga fjäderdräkt :)

Lindsjö taxar sa...

Vad häftigt att få en sådan conection...fina bilder kan du ju få och han verkar ju vara med på det...bara av njuta av det så länge han är kvar eller är det en hon :-)

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

Vilken tjänstvillig fotomodell du hittat!

Rune Olsen sa...

Mange flotte portretter av den unge knoppsvanen. Likte første og siste "avdeling" best :-)
Rune

Per-eric sa...

Härlig berättelse och fina bilder som vanligt, och vad lärde vi av detta jo var snäll mot svan /Svahn

Charlotta sa...

Vilken kompis, även om du fick muta honom med bröd-godis. :D

Härliga bilder!! Så klart <:-)

Elisabeth sa...

En fin berättelse i ord och bild! Ha dé!

Arnhild sa...

Her var det mange flotte svaneportretter! :)

Stefan Pettersson sa...

Va härligt...vilket underbart möte och fina bilder!
Visst är det en speciell känsla när man får kontakt med ett djur på det där viset!!

AnnaKK sa...

Vilket häftigt möte - och vilken kontakt ni fick! Tror absolut att ni kommer att träffas igen. :-)

Helma sa...

Hi LindaElm,

I am very impressed with this swan series. What a wonderful series you have created them. Superb color, sharpness and composition. This stately swan so deserves to be brought into the picture. Compliments.

Greetings, Helma